Český zavináč – ročník 2008

V rámci programu slavnostního setkání v předvečer zahájení mezinárodní konference ISSS 2008 v Hradci Králové byly v Klicperově divadle vyhlášeny výsledky soutěže Český zavináč. Prestižní ocenění letos získala nová převratná služba Dopravního podniku hl. m. Prahy – možnost nákupu jízdenky prostřednictvím zaslání krátké textové zprávy z jakékoli stávající sítě GSM – která byla spuštěna v  listopadu 2007.

Český zavináč 2008

„Porota letos zvažovala několik zajímavých projektů, takže rozhodování bylo náročnější než obvykle,“ říká RNDr. Tomáš Renčín, ředitel konference ISSS a člen poroty sdružení Český zavináč. „Nakonec jsme se ale shodli na tom, že nová služba Dopravního podniku hl. m. Prahy – byť není přímo z prostředí veřejné správy – představuje naprosto konkrétní příklad toho, jak mohou moderní technologie usnadnit život jednoduchým způsobem prakticky každému.“

„Hlavním motivem zavedení služby SMS jízdenka bylo ulehčit cestujícím starosti s automaty, drobnými mincemi a především dát možnost nedobrovolným černým pasažérům skoncovat s neplacením a riskováním pokut,“ říká Jan Svoboda, ředitel marketingu Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Služba je k dispozici kdekoliv a kdykoliv. Podle statistik připadá v ČR na jednoho člověka 1,5 mobilního telefonu, což potvrzuje vysokou penetraci využívání mobilních telefonů a jejich služeb. Podle jízdenkového systému používá tuto službu už od ledna průměrně devatenáct tisíc cestujících denně. Výzkum, který pro Dopravní podnik zhotovila nezávislá agentura Westminster, ukázal, že 60 % uživatelů SMS jízdenky představuje nové platící zákazníky, kteří se rekrutovali z řad „nedobrovolných“ černých pasažérů. Z průzkumu je nadále patrné, že díky zavedení SMS jízdenky ubylo 1 % trvale tarifně neukázněných cestujících (černých pasažérů), přibližně o 16 % je méně nedobrovolných či občasných černých pasažérů a naopak přibylo o 17 % více platících cestujících.

Rozhodnutí poroty soutěže Český Zavináč o vítězi letošního ročníku vedle těchto argumentů podpořil i fakt, že řešení, s nímž jako první přišel právě Dopravní podnik hl. m. Prahy, vzbudilo značný zájem v mnoha dalších městech ČR a inspirovalo i řadu projektů, kde by bylo možno podobné principy využívat, jako třeba v případě poplatků ve zdravotnictví či v některých dalších oblastech.

Z historie soutěže